Sia-sialah bagi mereka yang telah memasuki bulan ramadan, tetapi masih melakukan 4 perkara ini

Bulan Ramadan adalah bulan yang termulia berbanding bulan-bulan yang lain. Kita harus mensyukuri kerana Allah telah memuliakan diri kita dengan memberi peluang untuk merasai lagi berada di bulan ini.

Namun, apabila kita berada di bulan ini, jika kita masih lagi melakukan perkara-perkara ini, maka sia-sialah amalan kita.

#KEEMPAT, Tidak menundukkan pandangan

Walaupun bulan puasa telah menjelma, masih lagi wanita-wanita yang mengenakan pakaian yang menjolok mata lelaki yang memandang mereka. Lebih memburukkan lagi keadaan adalah apabila wanita-wanita tersebut merasa bangga jika digoda oleh mana-mana kaum lelaki kerana berpegang bahawa ia adalah tanda-tanda dia seorang yang cantik.

Ingatlah, jika kita menjadikan bulan Ramadan ini sebagai bulan untuk menjauhkan dosa, maka kita akan melakukan ibadah sebaik yang mungkin.

#KETIGA, Tidak menjaga tutur kata

Paling ketara adalah perkara yang melibatkan isu-isu politik tambahan pula baru-baru ini Malaysia telah menyambut pilihan raya.

Apabila dikaitkan dengan pilihan raya, ia tidaklah bermakna perkara-perkara lain tidak berdosa, ia tetap berdosa juga. Jangan rasa terselamat ya! Anda mengumpat, anda mencaci, anda menghina, walaupun tiada kaitan dengan politik, anda juga boleh terjatuh dalam gaung dosa!

#KEDUA, Tidak berusaha membaca al-quran

Bulan Ramadan adalah bulan turunnya al-quran. Bulan Ramadan dimuliakan adalah kerana al-quran. Jadi, jika bulan tersebut dimuliakan hanya kerana turunnya al-quran, tetapi kita mengabaikan al-quran, maka teruklah kita!

Tidak mengapa jika kita tidak lancar membaca kerana anda dijanjikan dua pahala. Tidak mengapa jika anda tidak tahu membaca, anda boleh belajar melalui kemudahan-kemudahan yang telah dicipta pada hari ini.

#PERTAMA, Tidak berusaha untuk pertingkatkan diri

Bulan Ramadaan digelar oleh para motivator sebagai ‘Madrasah’ bererti sekolah. Apabila kita memasuki sekolah, kita akan belajar daripada tidak tahu kepada tahu. Di sekolahlah kita gagal, di sekolahlah kita jatuh naik, di sekolahlah kita belajar berbagai-bagai. Maka bulan ramadan pun mempunyai madrasahnya yang tersendiri untuk melahirkan graduan-graduan yang bertakqwa sepanjang tahun.

Semoga Ramadan kali ini kita dimuliakan oleh Allah dengan amal yang soleh. Amin.

Kredit gambar : ceotecnoblog.com

Apabila Keimanan Diperlekehkan Tanpa Sebarang Bukti

Pernah Seorang yang tidak mempercayai adanya Tuhan dalam kehidupannya bertemu dengan seorang yang beriman akan kewujudan Allah.

Kata lelaki ‘Freethinker’ itu: “Aku tidak percaya adanya tuhan dalam kehidupan ini”.

Lalu lelaki beriman itu bertanya “Jika kamu menaiki sebuah kapal dan kapal itu tiba-tiba karam lalu kamu terumbang ambing di tengah lautan, apa yang kamu harapkan?

Jawab lelaki tersebut: “Aku berharap aku akan selamat ke daratan”.

Lalu lelaki beriman itu bertanya pula: “kepada siapa kamu berharap?”.

Lelaki yang kononnya tidak bertuhan itu terdiam tanpa sebarang jawapan.

Itulah fitrah keinsanan, jiwa kita tidak mungkin kosong dari kepercayaan akan adanya suatu yang mentadbir dan menguruskan kehidupan manusia dan alam sekeliannya; tempat kita sandarkan harapan, tujukan doa dan tempat kita mengadu ketika saat-saat tertekan dengan kehidupan yang menghimpit jiwa.

Ada manusia yang menafikan hakikat ini hingga menjadikannya seorang yang tidak tentu arah tujuan; Dia kehilangan sumber kekuatan setiapkali berdepan dengan gelombang kehidupan yang menggoncang jiwa dan meruntuhkan semangat juangnya. Insan seperti ini kadang-kadang kecewa dengan kehidupannya sehingga melihat ‘hidup’ itu sebagai satu bebanan.

seorang penyair zaman jahiliyyah pernah melaungkan syairnya yang bermaksud;

Alangkah celakanya hidup ku
Aku melihat kematian itu seperti unta rabun di malam hari
Ia merempuh siapa saja yang menghalang perjalanannya
Mereka yang terselamat terlanjut usianya sepertiku
Ku ketahui apa yang sedang ku tempuhi
namun apa yang akan ku tempuhi esok belum semuanya pasti

Lihatlah kekecewaan lelaki yang berusia 80an ini; begitu kecewa dengan kehidupannya. Hari yang ditempuhinya umpama beban-beban yang bertambah setiapkali umurnya meningkat.

Alangkah bahagianya mereka yang beriman. Apa tidaknya, mereka sandarkan segala hajat dan harapan mereka kepada Yang mencipta dan mentadbir alam yang terbentang luas ini. Allah yang Maha Berkuasa, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Penulis : Azmi Bahari

Sumber Gambar : ak6.picdn.net

Bolehkah Anda Hidup Tanpa Smart Phone?

smart-phone

Technology… is a queer thing. It bring you great gifts with one hand, and it stabs you in the back with the other – C.P. Snow

Cuba bayangkan anda hidup tanpa smart phone anda untuk sepanjang hari?

Atau lebih bagus lagi cuba bayangkan anda tiada smart phone untuk sepanjang minggu, atau sebulan

Boleh tak anda bertahan? Hmm.

Nomophobia – Istilah yang menggambarkan ketakutan hidup tanpa telefon, telah menjadi satu masalah yang besar sejak wujudnya benda alah ini.

Menurut kajian yang dijalankan di UK, 53 peratus orang akan berasa gelisah dan mengalami tekanan perasaan jika tidak dapat menggunakan smart phone.

Sumber berkaitan boleh dibaca disinisini dan sini.

Jom cabar diri untuk cuba hidup tanpa smart phone

Ia mungkin agak sukar untuk hidup tanpa smart phone, ipad, komputer, televisyen, dan gadget-gatget lain, tetapi ia bukannya perkara mustahil.

Cubalah cari sedikit ruang masa dalam sehari untuk menutup/off segala alat elektronik dan gadget kita. Jika kita hanya boleh bertahan sejam pun, itu dah OK. Cukup memadai.

Sebelum artikel ini ditulis, saya telah hidup tanpa smart phone dan laptop selama seminggu. (to be honest, ini adalah sebabnya)

Cepat atau lambat kita akan dapat menerima bahawa kesenyapan dan kesunyian hidup tanpa smart phone dan gadget itu tidaklah teruk sangat pun.

Rasa best pulak poket seluar ringan dan tiada vibrate dan bunyi yang sentiasa mengganggu tumpuan saya semasa membuat kerja.

Cuba dulu sejam untuk tengok samada anda smartphone addict atau tidak

Cuba elakkan untuk turn on smart phone & alat-alat elektronik kita sekurang-kurangnya untuk sejam. Jika kita rasa boleh tambah masa lagi, then feel free to do so.

Nikmati suasana ketika itu.

Buatlah perkara seperti duduk dan melihat ke luar jendela, baring sambil menatap siling, duduk dibawah porch atau merenung ke halaman rumah.

Dengarkan bunyi disekeliling. Rasakan fabrik pada pakaian kita. Rasakan sensasi pernafasan kita. Rasai dan hayati segala nikmat yang Allah kurniakan.

Tinggalkan sebentar hobi selfie dan post ke instagram.

Perhatikan orang ramai yang mengharungi suasana hingar-bingar kesibukan kota. Lihat gelagat manusia-manusia lain yang masih sibuk dengan smart phone mereka.

Luangkan masa berkualiti dengan keluarga dan kawan-kawan kita. Mesti kita rasa satu kelainan sebab banyak pulak cerita diorang ni. (sebab kita sudah tak sibuk check smart phone dan menumpukan perhatian pada mereka)

Kita juga boleh menghabiskan masa dengan membaca buku kalau kita mahu, tapi lebih baik jika kita dapat meninggalkan segalanya buat seketika.

Bila kali terakhir anda rileks dan tak buat apa-apa, menyendiri dan melayani fikiran kita?

Kesunyian memang agak merisaukan pada mulanya, tetapi ia akan segera bertukar menjadi sesuatu yang tak ternilai pada akhirnya.

Ia adalah satu pengalaman yang mesti dicuba semua orang.

Barulah kita boleh kenal diri kita macam mana, kan?

Sumber infografik ini adalah dari: socialgadgetnews.com

Penulis artikel : Inche Naim

Kisah penderitaan yang sering dihadapi oleh orang yang cerdik pandai

Penulis : Aki (Bukan nama sebenar)

Aku adalah seorang pelajar yang genius..
Waktu sekolah dulu, aku disekolahkan di sekolah orang-orang pandai…

UPSR aku dapat 5A, PMR 9A, SPM 11A.

Sekarang aku sedang ambil degree.

Aku ingin kongsi sedikit kisah hidup aku sepanjang bergelar pelajar pandai daripada sekolah mengengah lagi…

Aku dilahirkan dalam keluarga yang terlalu mementingkan akademik lebih dari segala-galanya. Ayah dan ibu aku selalu paksa aku untuk belajar sampai dapat markah cemerlang. Semua subjek diorang nak aku dapat cemerlang. Kalau tidak, siaplah. Sampai suatu ketika, waktu aku sekolah dulu, aku ada exam percubaan sains, dan aku hanya dapat 88%. Bila aku maklumkan kepada ibu bapa aku, mereka memarahi aku kerana tidak bersungguh-sungguh. Aku terus meminta maaf kepada mereka dan akan cuba buat yang terbaik.

Di sebalik rekod aku yang cemerlang, aku ingin luahkan kepada para pembaca sekalian bahawa sebenarnya aku berasa hidup aku ini terlalu kosong dan tidak bermakna! Markah cemerlang yang aku terima seakan-akan tiada maknanya. Hidup aku tidak bahagia seperti kawan-kawan aku yang lain. Aku tidak mendapat kasih sayang ibu bapa.

Aku bukan nak salahkan ibu bapa aku dalam kisah ini, aku sayang mereka, merekalah punca aku berada di bumi ini. Aku cuma marah dengan sistem pemarkahan yang digunakan di seluruh dunia ini yang menjadikan orang-orang yang pandai adalah mereka yang mendapat markah yang cemerlang dalam exam sehingga kebanyakan ibu bapa memaksa anak-anak mereka belajar betul-betul sampai anak-anak mereka tertekan terhadap paksaan tersebut lantas membenci ibu bapa mereka yang terlalu memaksa dan mereka juga terlupa untuk membentuk akhlak anak-anak dan dalam masa yang sama, ibu bapa ‘syok sendiri’ bahawa anak-anak mereka cemerlang dalam pelajaran adalah kerana dorongan mereka sebagai ibu bapa. Pada hakikatnya anak itu sangat menderita terhadap paksaan itu. Buktinya adalah aku sendiri!!!

Aku sebenarnya tidak suka cara ibu bapa aku mendidik. Mereka berlebihan dalam mementingkan akademik, dalam masa yang sama mereka mengabaikan akhlak aku, jati diri aku, dan jiwa aku!!! Aku pernah minum arak, merokok, ‘couple’ dan berzina!!! Tidak lebih dari apa yang disebutkan. Hidup aku sangat hancur dengan gejala-gejala ini. Aku rasa kosong dan kosong!! Tapi aku tetap kekal genius.

Sehiggalah Allah melaksanakan kehendak-Nya untuk aku menjadi baik selepas bertemu dengan seorang hamba-Nya yang soleh dan dialah yang banyak mendidik aku mengenal akhirat serta tanggungjawab sebagai seorang muslim. Alhamdulillah…

Aku nak minta izin untuk nasihat kepada ibu bapa di luar sana, janganlah abaikan 2 aspek ini pada diri anak-anak anda, iaitu AKADEMIK dan AKHLAK. Memang hidayah itu milik Allah, tetapi adakah ia menjadi sebab untuk kita membiarkan anak kita ‘mengutip’ sendiri hidayah itu tanpa panduan ibu bapa langsung??

Didiklah anak anda sekadar yang mampu walaupun sedikit, yang pasti anda berusaha untuk mendidik hidupnya. Banyakkan berdoa dan usaha. Berdoa sahaja tidak cukup, anda mestilah ‘bangun’ juga membentuk anak anda..

Jika ada yang mengatakan aku sedikit ‘biadap’ terhadap ibu bapa aku kerana penulisan ini, aku terima sebab aku kenal kehidupan aku dan aku tidak mahu ianya terjadi pada keluarga orang lain…

Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapaku…

Sumber gambar : Fotolia

Kisah Al-A’Mash, Seorang Tabien Ketika Ajal Beliau Hampir Tiba.

Ketika beliau hampir kepada kematian, semua anak cucu pakat-pakat menangis sebab atuk dia yang sangat hebat ni bakal meninggalkan mereka buat selama-lamanya. Kita pun menangis kan bila atuk yang kita sangat sayang bakal tinggalkan kita.

Lalu, dengan kudrat yang berbaki, beliau kata kepada anak cucu beliau:

“Cukuplah kamu semua menangis! Kerana aku nak dedah satu benda ni, aku dah 60 tahun tak pernah terlepas takbiratul ihram bersama imam. Jadi jangan sedih-sedih”.

60 tahun bukan sekejap sahabat-sahabat. Nak tahu lama ke sekejap, cuba kita cukupkan seminggu dahulu solat jemaah tanpa tertinggal walaupun satu kali. 

The struggle is real. Memang cukup susah. Nak tahu senang ke susah. Isteri cuba buat jadual solat jemaah kepada suami, kalau suami anda pergi sekali, tick satu kali.

Kita tengok penuh ke tak penuh jadual tu. Test satu minggu je dahulu. Baru tahu payah dia macam mana. Tambah-tambah lagi waktu subuh.Huh..

Kesimpulan ringkas manfaat yang kita boleh ambil daripada kata-kata Al-A’mash ialah lima perkara:

  1. Tempat beliau solat sudah tentu di masjid.
  2. Beliau solat secara berjemaah.
  3. Beliau datang awal ke masjid sebab tu sempat takbir bersama imam.
  4. Beliau duduk saff pertama, bukan macam kita bertolak tak mahu duduk saff pertama. He…
  5. Beliau khusyuk dalam solat kerana menunggu waktu solat. 

Hebat orang dulu sahabat-sahabat. Ilmu depa bukan sekadar pengtahuan, tapi bersama dengan amalan. Kita mengaji bidang agama pun subuh tergajah. huh. Suatu kesilapan besar tu.

Ada satu hadis Riwayat Imam Ahmad menyebut berkenaan seseorang lelaki yang suka solat jemaah ni:

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخدري رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( إذا رأيتم الرجل يعتاد المساجد فاشهدوا له بالإيمان…) رواه الترمذي (2617) ، وأحمد في مسنده (27325)

Maksudnya: Daripada Abu Said al-Khudri “Jika kamu melihat seseorang lelaki rajin mendatangi masjid, maka persaksikanlah ia sebagai orang yang beriman…” (HR. At-Tirmidzi dan Ahmad)

Jom semua!!! Kita penuhkan masjid dengan solat berjemaah. Mesti yahudi zionis takut dan gerun dengan kita. Depa lagi gerun kita jadi pejuang subuh berjemaah daripada pejuang keyboard ni. Ops. 

P/s: Ni pun boleh jadi tips untuk para gegadis nak pilih suami, kalau ampa selidik punya selidik solat jemaah dia di masjid penuh, tak perlu fikir banyak dah. Sama ada kita lamar dia atau dia lamar kita, on terus.

Sumber gambar : islamstory.info

 

“Adakah kamu mencintai Allah?”

Satu pertanyaan yang mungkin terdengar biasa tetapi menjawabnya dari hati yang tulus bukanlah mudah kecuali bagi orang yang benar-benar merasainya dan bermujahadah mendapatkan cintaNya melalui cara yang betul.

Al Imam As Syahid Syeikh Ramadhan Al-Bouthi ketika mensyarahkan kitab Hikam karangan Imam Ibn ‘Atha’illah As- Sakandari, beliau bertanya kepada para Jemaah ;

“ Adakah kamu semua mencintai Allah?”.

Lantas beberapa orang Jemaah menjawab,”Ya”.

Syeikh berkata, “Jadi kalian haruslah banyak mengingati Allah”. Syeikh menyambung lagi,

“ ada satu kaedah mengatakan :

“من أحب شيأ فأكثر من ذكره “.

Maksudnya adalah sesiapa yang mencintai sesuatu maka perbanyakkanlah mengingatinya.

Kemudian, Syeikh membacakan sepotong hadis dari baginda Nabi s.a.w yang berbunyi

عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “من صلى الصبح في جماعة، ثم جلس في مصلاه يذكر الله حتى تطلع الشمس، ثم صلى ركعتين، كان له مثل أجر حجة وعمرة تامة”.. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “تامة تامة تامة” رواه الترمذى

Daripada Nabi S.A.W. telah bersabda ” Sesiapa yang solat subuh berjamaah, kemudian ia duduk di tempat solatnya berzikir mengingati Allah sehinggalah terbit matahari, kemudian ia solat dua rakaat, adalah baginya ganjaran seumpama haji dan umrah sesempurnanya”. HR Tirmizi.

Syeikh mensyarahkan hadis ini bahawa zikir yang paling agung adalah membaca Al-Quran dan solat dua rakaat selepas terbit matahari adalah solat Dhuha. Jadi, lafaz zikir bukanlah hanya terbatas dengan menyebut Asma Allah Yang Maha Tinggi seperti “Al-Qahhar, Al-Jabbar, Al-Ahad” atau seperti zikir yang telah diajar baginda Nabi s.a.w seperti “ Subhanallah wa bihamdihi Subhanaallahil Azhim” tetapi Al Quran juga termasuk dalam zikir. Maksud lain ganjaran seumpama haji dan umrah adalah semua maksiat daripada diri kita akan pergi dan maksiat akan dihalang oleh Allah. Ini adalah satu ganjaran yang cukup besar dan tidak ternilai bahkan jika dibandingkan dengan segunung emas sekalipun.

Daripada ini fahamlah kita bahawa untuk mencintai Allah dan mendapatkan cintaNya bukanlah terbatas hanya untuk orang tertentu seperti mana yang didakwa sesetengah orang yang mengatakan untuk mencintai Allah terbatas untuk orang soleh sahaja. Ini adalah dakwaan yang salah sekaligus tidak berasas. Untuk mencintaiNya cukup hanya dengan mengikuti apa yang telah diajarkan baginda Nabi s.a.w. walaupun masih ada banyak lagi cara dan jalan menuju kepadaNya dan cara ini antara cara yang mudah dan pasti boleh dilakukan oleh sesiapapun walaupun kanak-kanak jika dididik oleh ibubapanya.

Akhir sekali, perkara yang paling penting untuk mencintai Allah ialah Istiqamah kerana ianya tidak mungkin dicapai jika tanpa amal berterusan. Pepatah Arab ada menyebut :

اَلْإِسْـتِقَـامَةِ خَيْرٌ مِـنْ اَلْفِ كَــرَامَةٍ, ثُبُــوْتُ الْكـَـرَامَةِ بـِدَوَامِ الْإِسْـتِقـَـامَةِ 

yang bermaksud “Istiqamah lebih utama dari seribu karomah, dan tumbuhnya karomah dengan menjaga Istiqamah”.

Moga-moga kita dapat beramal dengan istiqamah sehingga ajal menjemput kita dan semoga kita termasuk dalam kalangan hambaNya yang soleh. Ameen.  

Nurturing the Soul under the Autumn Leaves of Kamikochi – Ali Husni

I organize trips to Japan every year and personally the place I love the most to calm the mind and quiet the heart is Kamikochi. It’s called Japan Alps and located near Matsumoto city in Nagano. The word ‘Kamikochi’ itself means ‘where god descends’. This place is an ideal start to many of the adventures to be done in the area. The most famous and relaxing activity is hiking along the river of Azusa, which takes only about 4 hours on an easy walking route. But to enjoy the atmosphere of the place more fully, hikers could choose to camp one night at some of the campsites there.

In October 2016, I brought two Malaysian friends here, Hanafi and Najihah. We planned to camp here for one night. We arrived in Matsumoto city and checked in into our guesthouse named Matsumoto no Yado . We’re so lucky to stay in a very traditional Japanese house with a nostalgic feeling in it. The house was equipped with Japanese straw mats called ‘tatami’ and we slept on traditional beds called ‘futon’. Those who had experienced sleeping on futon know how good it is. It made us slept soundly without being disturbed by the cold of autumn night.

The next day we woke up early to take a train from Matsumoto station to Shinshimashima that took 30 minutes followed by a bus ride to Kamikochi which took 60 minutes. Upon arriving, we had breakfast near the bus stop. We didn’t want to waste much time so we set off quickly. We were walking to a campsite called Tokusawa campsite which took around 2 hours from the bus stop. The weather in the morning was quite cold that we need to wear windbreakers. It was reaching the peak of autumn and we’re amazed by the colorful leaves of the forest as we didn’t have a chance to get this view back in Malaysia.

The water of Azusa River along the trail was crystal clear and the sound of the stream really calmed our spirit. What fascinated us was the attitude of Japanese people walking the trail. Almost all of them would greet us ‘Konnichiwa’ which means ‘Hello’. Imagine carrying a heavy backpack and along the way people greet you with a smile. It was such a great motivation for us to move forward despite of the difficulties. I thought to myself if Muslims can greet ‘Assalamualaikum’ among ourselves like the Japanese greet ‘Konnichiwa’, we would solve most of the problems facing us.

Another interesting fact about Japanese is that the elderly people love to go hiking. We met many old people along the trail. We’re surprised to see their fitness level and spirit. They’re very energetic. We talked to a group of mothers and they’re amazed when they know we’re from Malaysia. They said that’s the first time they met Malaysians in Kamikochi.

After two hours of hiking, we reached Tokusawa campsite and we decided to set up our tents before continuing for another one hour hike. The campsite was a beautiful open space area. It was well preserved and very comfortable to camp. It also had a toilet nearby. For me autumn is the best time to camp here due to the colorful trees and we could cook meals while enjoying the scenery. We brought our own tents to save cost.

The campsite fee was 700 yen per person per night. Rental tent was 7500 yen and sleeping bag was 2000 yen. I would advise those who plan to visit here to rent a tent and sleeping bag rather than bringing their own tents and sleeping bags. This could lighten their backpacks and make their journey more relaxing. There’s also a lodge to stay near the campsite.

It was 12:30 pm and for lunch we ate bread to fill our empty stomach. It’s good to have lunch under the warm sun in this cold season. We left our backpacks to continue hiking to Yoko Bridge. The hike took only 1 hour. We walked faster this time because we’re not carrying any weight. Near Yoko Bridge, there’s a lodge and a campsite as well. When arriving at the bridge, we took our time appreciating the beauty and calmness of the stream beneath us. Taking in all views of the mountains, we sat silently, hoping the time would stop ticking. Seeing the sun was lower and the air was getting chiller, I called my friends to return but Najihah and Hanafi were asking for more time as the stream of Azusa river had flown into their hearts.

It was getting darker when we arrived at Tokusawa Campsite. We hurried to cook dinner while there’s still light. We prepared spaghetti using cooking tools like mini stoves and butane gas. Najihah made us hot chocolate drinks. After praying Maghrib and Isha’ and when the sky is completely dark we did a stargazing activity. I taught them how to use stargazing apps. The app was cool because just by pointing the camera to the sky, it showed us what stars and constellations we’re looking at. We lay on the grass and were surprised to see shooting stars here and there in the sky. We could only see sky full of stars in this kind of place where there’s no pollution. Soon, we’re ready to hit the sleeping bags. The temperature was 5 degrees. For us Malaysians who’re not used to this kind of temperature, it felt extremely cold. I would suggest to those planning to visit this place to bring a proper sleeping bag suitable with the temperature.

The next morning, we prepared breakfast and packed our stuff and ready to hike back to the place we start yesterday, but this time we’re taking another route. It’s on the other side of Azusa River. The route felt longer than the previous one. On this side most of the land was marsh land. So we had to walk on long planks made of wood. The forest on this side beautifully different from yesterday. Something we couldn’t get in Malaysia.

As I was hiking, I thought to myself that hiking taught me some lessons that are important to be implemented in daily day life. We should always take one step at a time, always relax and breathe deeply, support each other, appreciate our surroundings, let go of the past and be in the moment and always keep God in our hearts.

We arrived at the bus stop at noon and we took a bus to get back to Matsumoto. We would never forget the beauty of Kamikochi and would sure want to come back here. I highly recommend Kamikochi to those who are interested in hiking here. There are other adventures to do. What I shared is just for the average level. If you are a climber, come and climb the mountains here, it would be a lot more adventurous and inspiring. But just by walking along Azusa River and under the autumn leaves of Kamikochi could nurture the soul. So what are waiting for? Hurry and plan a trip to Kamikochi!

Please visit my page to get updates on my trips to Japan: https://www.facebook.com/aikibakpak/

5 anugerah yang pemuda ini dapat kerana tidak mempunyai akaun FB, WeChat dan Instagram

Siapa di sini pernah biarkan hari-harinya berlalu tanpa berFacebook, berInstagram, berWeChat dan sebagainya?

Apa yang anda rasakan dan apa yang anda dapat lakukan?

Sejujurnya, manfaat utama yang akan diperolehi bagi mereka yang ber’hijrah’ dari media sosial tersebut pastilah mempunyai masa yang amat lapang. Setuju?

Bagi pemuda yang bergelar Zudin ini ia sudah tentu akan mempunyai masa yang lapang bagi mereka yang tidak terlibat dengan media sosial, tetapi persoalannnya bagaimana seseorang itu memanfaatkan masa lapangnya?

Mohamad Izzuddin Bin Hashim, merupakan pelajar tahun pertama diploma syariah, di salah sebuah institut pengajian yang terletak di utara Perlis iaitu Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis atau lebih dikenali sebagai IPTIP. IPTIP adalah salah sebuah institut yang sangat menekankan pelajarnya agar sentiasa mempunyai akhlak yang melambangkan seorang pelajar muslim. Walaupun ia adalah institusi yang kecil, tetapi penekanan kepada akhlak amat dititikberatkan ke atas pelajar-pelajar.

Klik link di bawah untuk mengetahui tentang tempat Zudin menuntut ilmu :

Link website : IPTIP

Link Facebook : IPTIP

Apa yang dikongsikan kepada kita semua tentang manfaat yang diperolehi beliau kerana tidak terlibat dengan media sosial amatlah memberi pengajaran kepada kita semua supaya berhati-hati dalam menggunakan medium sosial tersebut. Tidak dinafikan bahawa media sosial yang digunakan kita semua mempunyai banyak manfaat, tetapi adakah ianya dimanfaatkan sebaiknya?

Antara manfaat-manfaat yang beliau perolehi kerana tidak terlibat dengan media sosial adalah :

Pertama : Menepati waktu solat

Seseorang muslim yang menepati waktu solatnya merupakan seorang muslim yang wajar dicontohi orang ramai kerana solat itu  adalah tonggak agama islam yang mesti dipelihara dengan sebaiknya.

Kedua : Mengulangkaji pelajaran dengan berkesan

Mengulangkaji pelajaran adalah prkara yang dapat dilakukan kebanyakan pelajar, tetapi sejauh manakah keberkesanannya? Ramai yang mengulangkaji pelajaran, tetapi mereka mengulangkaji sambil bermain dengan gadget mereka. Jika ia digunakan untuk pemudah cara bagi pencarian maklumat tidak mengapa, tetapi, jika ia digunakan bagi tujuan menghilangkan boring ketika mengulangkaji, di sini akan datangnya masalah.

Ketiga : Dapat menjaga hafalan dengan baik

Oh ya. Zudin telah pun habis 30 juzuk al-quran. Jadi, beliau amat memerlukan banyak masa dalam seharian untuk mengulangkaji hafalan beliau. Oleh kerana beliau tidak terlibat dengan media sosial, ia tidaklah menjadi masalah untuk menjaga hafalan beliau dengan sebaiknya.

Keempat : Riadah

Bilakah kali terakhir anda beriadah?

Persoalan di atas lazimnya amat sukar dijawab oleh kebanyakan mereka yang selalu sibuk dengan media sosial. Kalau mahu dijawab juga, jawapannya amat tidak wajar kerana boleh jadi terdapat mereka yang kali terakhir beriadah adalah setahun yang lalu! Jadi, tidak menjawab adalah ‘jawapan’ yang lebih baik ataupun cukuplah sekadar menjawabnya di dalam hati. Huhu

Zudin pula, setiap pagi sebelum ke kuliah beliau akan peruntukkan masa beliau untuk kesihatan badan. Beliau akan berjoging dan bersenam.

‘’Beliau joging saje ke? Takkan tu je?”

Ye la, kalau boleh nak juga beliau bermain badminton ke, bola sepak ke.. Tapi, sorang pun takde! Semua orang tidur. Cmne nak buat semua tu?” Hehe.

Kelima : Disiplin makin meningkat

Melahirkan seorang yang berdisiplin tinggi pada zaman ini amat sukar. Apa yang Zudin dapat lakukan kerana bebas dari cengkaman media sosial adalah, menepati masa dalam sesuatu urusan, dapat menghormati azan dan sebagainya.

Kenapa Zudin enggan atau mohon jauh daripada media sosial?

Bagi beliau, media sosial adalah medium yang bermanfaat bagi mereka yang menggunakannya dengan sebaiknya. Tetapi, malangnya ia tidak seperti yang diperkatakan.

Terlalu sedikit mereka yang menggunakannya ke arah kebaikan. Media sosial merupakan medium terbaik untuk mereka yang tahu memanfaatkannya. Tetapi mereka yang tidak dapat menggunakannya dengan baik akan terdedah dengan banyak perkara-perkara yang tidak baik seperti menerima benda-benda yang tidak elok seperti gambar yang terdedah aurat, gambar wanita cantik, gambar seksi dan sebagainya. Perkara buruk di dalam media sosial jika dibandingkan, ia sebenarnya lebih banyak berbanding perkara yang baik.

Media sosial juga merupakan medan untuk memaki hamun, menghina, memfitnah mengumpat dan sebagainya.

Penipuan juga amat berleluasa di media sosial. Terdapat banyak berita-berita palsu yang disebarkan.

Bagi beliau, pengguna-pengguna media sosial ini selalu terkena penyakit ‘nak viral’. Maksudnya sikit-sikit nak viral, sikit-sikit nak viral. Betul atau tidak belum lagi dipastikan.

Setakat ini sajalah perkongsian beliau. Jadi, kita semua berharap agar lebih ramai lagi masyarakat kita melahirkan individu-individu seperti Zudin bahkan lebih baik lagi. Bukannya kita mahu lahirkan orang yang tidak bermedia sosial serta membencikan media sosial, tidak! Tetapi kita mahu melahirkan individu-individu yang mampu mengawal penggunaan media sosial agar lebih banyak lagi perkara-perkara yang bermanfaat dapat dilakukan. Wallahua’lam.

Jom kenali tempat belajar beliau.

Klik di sini

Jika anda mahu berjaya, pastikan anda sanggup lakukan 5 perkara ini dahulu. Kalau tidak, jangan syok sendiri dengan diri anda yang sekarang

Selagi kita hidup, bernafas dan bernyawa maka selagi itulah perjuangan mesti diteruskan. Kejayaan bukan musuh kepada kehidupan. Ia adalah hasil daripada penat lelah dan usaha gigih kita. Ia juga anugerah yang amat mahal nilai dan harganya. Untuk mencapai kejayaan, ia menuntut kita melakukan banyak pengorbanan. Tiada siapa yang boleh mengahalang kita untuk berjaya dan cemerlang. Terpulanglah kepada diri untuk membuat pilihan. Dari kecil hingga dewasa kita diasuh dan dibesarkan dengan penuh kasih saying. Dengan harapan kita akan berjaya dalam kehidupan ini. Berjaya di dunia dan akhirat. Justeru, seorang pelajar perlu mengamalkan beberapa perkara yang boleh membantu kita mencapai kejayaan, antaranya :

1) Keyakinan yang teguh terhadap pertolongan Allah

Merasakan bahawa segala usaha dan kesungguhan anda akan mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah S.W.T. Anda mesti yakin dan berkeyakinan tentang kuasa Allah S.W.T yang berkuasa menentu dan mengatasinya segala-galanya. Anda mesti menaruh harapan dan pengharapan yang sebenarnya kepada pertolomngan Allah dan anda mesti memohon pertolongan daripada-Nya semoga anda akan mendapat bantuan dan petunjuk dan petunjuk daripada-Nya. Anda mesti berusaha, berikhtiar, beribadat, berdoa, dan bertawakal kepada Allah. Anda tidak perlu ragu-ragu tentang kekuasaan Allah.

Pelajar yang yakin dengan petunjuk Allah akan mendapat kejayaan dan kecemerlangan dalam setiap bidang yang diceburinya. Pelajar seperti ini, akan menjadi seorang pelajar yang dihormati oleh semua orang. Mereka akan kagum dengan pencapaian dan kebolehan luar biasa yang terdapat pada diri anda dan mereka akan menjadikan anda sebagai idola untuk mencapai kejayaan sepertimana kejayaan yang anda capai. Setiap perkara yang anda lakukan akan menjadi tauladan dan ikutan kepada orang lain. Keyakinan yang mantap kepada Allah menyebabkan anda tidak akan dipengaruhi oleh kesulitan dan kesempitan hidup. Anda bertindak dan membuat keputusan dengan hati yang tenang, berlapang dada dan fikiran yang waras kerana jiwa dan fikiran anda diberi ketenangan oleh Allah.

Allah akan memberi ketenangan jiwa dan fikiran, jika anda sentiasa mengingati-Nya. Allah suka kepada orang yang bergantung harap dan bertawakal kepada-Nya setelah melakukan usaha dan ikhtiar. Berserah kepada ketentuan dan ketetapan-Nya setelah melakukan usaha yang bersungguh-sungguh. Pasti cita-cita anda akan tercapai. Anda tidak merasa tertekan kerana Allah memberi petunjuk kepada anda. Pertolongan Allah akan datang bilamana anda bergantung dan penuh harap kepada-Nya. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

“Optimis sebenarnya ialah mengetahui masalah dan pandai menyelesaikannya, mengetahui tentang kepayahan dan percaya ia dapat diatasi, Nampak sesuatu yang negative tetapi ia berfikiran positif, menghadapi kepayahan tetapi menjangkau yang terbaik, mempunyai sebab untuk mengkritik tetapi memilih untuk tersenyum” (William Arthur Ward

2) Berfikiran positif

Merasakan diri anda amat bagus, pandai, pintar, boleh Berjaya, berdisiplin dan berilmu pengetahuan. Anda mestilah sentiasa berkata pada diri sendiri dengan kata-kata yang baik dan boleh merangsang kepada kejayaan anda seperti :

  • “Saya akan belajar bersungguh-sungguh sehingga tercapai segala cita-cita saya”
  • “Saya yakin pada kemampuan diri saya sendiri”
  • “Saya akan buktikan bahawa saya akan berjaya di dalam pelajaran”
  • “Pada diri saya terdapat kebolehan dan kemampuan untuk mencapai kejayaan”
  • “Saya akan berjaya jika saya berusaha”
  • “Saya akan berjaya seperti orang lain yang telah berjaya”
  • “Saya yakin bahawa saya juga akan berjaya”
  • “Kejayaan pasti milik saya”
  • “Saya akan berjaya dengan cemerlang jika saya berusaha bersungguh-sungguh”

Pandangan dan fikiran yang positif atau melihat kepada kebaikan daripada sesuatu yang kita pelaajri akan mendorong sikap perlakuan kita kea rah jalan yang benar dan lurus. Fikiran anda yang melihat kebaikan itu lebih banyak daripda keburukan akan menjadikan hidup anda lebih tenang, sabar dan tabah dalam menghadapi sebarang cubaan dan halangan. Pasti hidup ini dilalui dengan penuh keyakinan dan pasrah pada ketentuan Allah.

Masa depan anda akan bersinar dengan cahaya kejayaan dan kegemilangan jika anda dapat mengubah sikap dan tingkahlaku negatif yang terdapat pada diri anda kepada sikap dan persepsi positif. Insya’Allah anda akan menjadi seorang pelajar yang optimis dalam pelajaran. Kejayaan pasti dalam genggaman anda jika anda yakin dengan kemampuan sendiri. Anda jadi lebih cemerlang daripada pelajar yang cemerlang. Percayalah pada diri sendiri. Jauhi kawan-kawan yang malas, lemah dan nakal kerana mereka akan mempengaruhi anda. Dekati kawan-kawan yang pandai kerana mereka akan membantu anda untuk menjadi pandai. Idea anda lebih bernas dan berkualiti jika anda berani menyatakan sesuatu yang benar. Keterampilan dan kebolehan diri anda akan terserlah walau di mana anda berada. Anda akan dihormati oleh semua orang kerana keunggulan yang terpancar pada gerak geri anda sendiri.

Sesetengah individu yang sering menyuarakan kata-kata negatif pada dirinya pasti orang itu tidak memperolehi kejayaan dan tidak ada motivasi untuk melakukan sesuatu yang terbaik. Jika ia berjaya sekalipun, kejayaan itu hanyalah boleh dikatakan nasib menyebelahinya. Pada hakikat orang yang tidak berfikiran positif adalah orang yang membunuh potensinya sendiri untuk berjaya. Kata-kata negatif yang mesti kita jauhi seperti :

  • “Malas untuk ke sekolah”
  • “Aku boringlah dengan mata pelajaran matematik”
  • “Soalan ini susah sangat”
  • “Aku tidak berminat dengan cikgu Rahman”
  • “Mata pelajaran sains ni terlalu payah, aku malas nak membacanya”
  • “Daripada aku ke sekolah lebih baik aku menonton wayang”
  • “Belajar tinggi-tinggi akhirnya jadi penganggur juga”

Justeru, semua ucapan-ucapan yang negatif mesti dibuang dalam diri anda. Jangan amalkan percakapan yang akan menyebabkan diri anda tidak bersemangat. Anda mesti sentiasa bercakap perkara-perkara yang posotif seperti “Saya boleh, saya akan cuba menyiapkan kerja ini dalam masa setengah jam dari sekarang”, “Jika saya belajar bersungguh-sungguh pasti saya akan berjaya”.

3) Bercita-cita tinggi

Meletakkan harapan dan cita-cita yang tertinggi dan berjanji pada diri anda sendiri bahawa anda akan mencapai kejayaan dalam pelajaran dengan mencapai kejayaan yang cemerlang. Anda berjanji pada diri anda sendiri bahawa anda akan berusaha bersungguh-sungguh sehingga tercapai segala cita-cita dan impian anda. Anda mesti meletakkan atau menggantung cita-cita yang tinggi seperti ingin menjadi seorang doctor, pensyarah, arkitek, peguam, juruterbang, jurutera, ahli perniagaan, guru dan sebagainya.

Anda tidak seharusnya bercita-cita ingin menjadi seorang kerani di pejabat swasta, seorang tukang kasut, seorang pekerja kilang, seorang tukang kebun, seorang pengawal keselamatan, orang gaji di rumah orang kaya, petani, pemandu teksi dan sebagainya. Anda perlu sedar bahawa cita-cita anda akan mempengaruhi semangat dan ketekunan anda di dalam sebarang bentuk usaha yang anda lakukan. Semangat yang terbina dan dibina hendaklah berlandaskan kepada prinsip yang unggul.

Sekiranya anda berada pada posisi yang unggul maka anda akan sanggup menempuh segala bentuk cabaran dan dugaan. Anda akan berjuang demi menegak dan menjayakan cita-cita yang murni yang telah tersemat dalam diri anda. Kehebatan cabaran dan halangan yang anda tempuhi akan dapat menambahkan lagi semangat dan ketabahan diri anda. Tahap kematangan anda akan bertambah jika anda sanggup mengahadapi sebarang risiko dan masalah. Anda tidak seharusnya memanjakan diri anda dengan cita-cita yang tidak hebat. Seorang hebat akan bercita-cita tinggi melangit dan akan berusaha untuk mencapainya dengan penuh keazaman dan semangat yang tidak pudar atau luntur.

Umpama seorang anak petani yang bercita-cita ingin menjadi seorang jurutera atau pegawai tinggi maka dia akan berusaha dan mencari jalan bagaimana cara untuk mencapainya. Dia akan berdikari dan berusaha untuk mencapainya. Dia akan berdikari dan berusaha untuk mencapai cita-citanya itu sehingga di berjaya mencapai matlamat dan impiannya. Dia tidak akan gentar untuk berdepan dengan kesulitan yang akan dihadapinya kerana cita-citanya yang tinggi akan memberi rangsangan yang kuat kepada jiwa raganga untuk terus berusaha dan berjaya. Cita-citanya akan mengatasi kesulitan dan kepayahan hidupnya.

Perkara yang paling penting sekali yang perlu anda fikirkan ialah tercapainya segala hasrat dan matlamat anda. Kaedah, teknik, dan strategi yang berkesan boleh anda pelajari dan praktikkan. Gunakanlah kaedah, teknik, taktik, dan strategi ke arah mencapai apa yang anda cita-citakan. Anda bebas mempraktikkan segala bentuk kemahiran bagaimana untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan. Anda mempunyai kebebasan dan kebebasan itu ada pada setiap orang. Kebebasan berfikir, kebebasan bergerak, kebebasan bertindak selagi tidak menyalahi undang-undang. Kebebasan untuk memilih, kebebasan mengemukakan idea dan pandangan, kebebasan untuk bergaul dengan masyarakat sekeliling, kebebasan untuk mempelajari ilmu, kebebasan untuk bercita-cita, kebebasan untuk melakukan apa sahaja selagi tidak bercanggah dengan hukum Allah dan undang-undang dalam sesebuah negara. Kebebasan yang berasas dan relevan. Selagi kebebasan ini tidak disalahgunakan maka selagi itu ia tidak menjadi kesalahan dan berdosa.

Anda juga boleh bercita-cita untuk menjadi seorang Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kabinet, Menteri Besar, Ketua Polis Negara, Pengurus Bank dan sebagainya. Cita-cita anda adalah hak anda dan orang lain tidak berhak untuk menghalang dan menahan cita-cita anda. Anda berhak untuk memilih apa sahaja yang ingin anda lakukan. Kuasa dan kemampuan ada pada diri anda. Jadi anda tidak perlu ragu-ragu untuk mencapai sesuatu yang diidam-idamkan. Apa yang penting ialah lakukan dahulu sesuatu. Buat sesuatu dan anda pasti akan menemui jawapan di sebalik apa yang telah anda lakukan.

Segala cita-cita yang tersemat pada diri anda, tidak mustahil untuk anda mencapainya dan tidak ada orang yang boleh menghalang anda daripada berusaha mendapatkannya. Cita-cita adalah hak mutlak seorang individu yang bergelar manusi dan mempunyai pemikiran yanv waras. Yakinlah pada diri anda bahawa anda mampu dan boleh untuk mencapainya.

Anda akan lebih hebat jika anda mempunyai wawasan yang jauh ke hadapan mengatasi wawasan yang ada pada orang lain. Wawasan yang merentasi batasan dan sempdan. Anda tidak perlu merasa rendah diri walaupun anda anak kepada seorang penoreh getah, petani, tukang kebun sekolah, peneroka, pengayuh beca, pemandu teksi, peladang, pelaut, tukang rumah atau tukang kayu kerana itu adalah pekerjaan ayah anda dan bukannya anda akan mewarisi pekerjaan itu. Anda tidak seharusnya menyimpan niat untuk mewarisi perkerjaan ayah anda. Anda adalah generasi baru yang berwawasan yang dilahirkan dan akan hidup pada zaman yang canggih dan bermaklumat. Zaman teknologi dan komputer. Cita-cita anda hendaklah bersesuaian dengan zaman anda.

4) Berlaku adil pada diri sendiri

Anda seharusnya menerima kenyataan bahawa anda adalah anda dan anda adalah seorang pelajar. Tugas anda adalah belajar sehingga berjaya. Anda mampu untuk maju ke hadapan sepertimana pelajar lain yang boleh berjaya dan dihormati oleh semua orang kerana kepandaian dan kepintaran yang mereka milikinya. Anda juga adalah manusia seperti kawan anda yang telah berjaya. Anda harus memperbaiki diri sendiri. Janganlah anda membiarkan diri anda kecundang atau keciciran dalam pelajaran dan kehidupan ini. Anda mesti berusaha dan berlaku adil pada diri anda. Jika anda Sayang kepada diri dan masa depan anda,  maka anda hendaklah menjadikan belajar itu sebagai satu hobi.

Anda mesti bertanggungjawab terhadap diri sendiri demi kebahagiaan dan kesenangan hidup di masa hadapan. Anda mesti membuat persediaan untuk menuju ke alaf baru dengan semangat dan jiwa yang gagah perkasa. Sekiranya anda gagal dalam mencorakkan masa depan anda sendiri, maka itu adalah kesalahan dan kelemahan anda sendiri dan anda telah melakukan satu kezaliman pada diri sendiri. Anda telah menghukum diri anda dengan kegagalan. Anda telah melakukan ketidakadilan dan mencabul kehebatan diri anda. Anda adalah manusia yang dayus dan pengecut kerana anda mengaku kalah sebelum anda berusaha lagi dan lagi. Anda adalah manusia yang tidak bermaruah kerana membiarkan kegagalan menjadi milik anda.

Keadilan pada diri bermaksud meletakkan kedudukan diri anda pada tempat yang sewajarnya dan selayaknya iaitu dengan mencapai kejayaan dan kecemerlangan yang berteraskan kepada keunggulan insaniah sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah di dalam Al-Quran bahawa kejadian manusia ini adalah yang terbaik dan sebaik-baik kejadian. Apakah patut anda meletakkan diri anda pada tahap dan kedudukan seperti haiwan yang tidak mempunyai akal dan fikiran. Sedangkan darjat dan kedudukan manusia adalah yang tertinggi sekali di sisi Allah berbanding dengan makhluk lain. Sebab itulah manusia ditugaskan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini. Jadi, bagaimana manusia dapat melaksanakan tugas dan amanah yang amat berat itu, jika sekiranya manusia itu tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup dan kemahiran-kemahiran yang tertentu.

Apabila anda memiliki ilmu dan kejayaan, maka ilmu dan kejayaan itu akan menjaga dan mengawal anda daripada melakukan perkara-perkara yang dimurkai oleh Allah. Ilmu akan mendidik anda menjadi insan yang kamil dan unggul. Menjadikan diri anda seorang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Maka anda akan dipandang mulia di sisi Allah dan masyarakat sekeliling jika berada pada landasan yang betul. Anda akan mempunyai kedudukan yang baik dalam masyarakat. Apa yang anda perolehi adalah hasil daripada titik peluh anda sendiri. Anda akan berbangga dengan apa yang anda capai.

5) Bersiap sedia untuk menghadapi segala rintangan dan halangan

Apabila anda ingin memperolehi sesuatu yang berharga dan bernilai, anda harus bersiap sedia jiwa dan raga untuk menghadapi segala rintangan dan halangan kerana sesuatu yang baik itu bukan mudah untuk mencapainya. Anda tidak seharusnya menjadi seorang yang pengecut, dayus, penakut, berputus asa dan mudah mengaku kalah sebelum anda berusaha dan berjuang. Istilah kegagalan tidak perlu anda fikirkan kerana ia akan melemahkan semangat anda untuk berjuang. Kegagalan hanya milik orang yang lemah. Jadi, jika anda mengaku anda kuat maka anda mesti berjuang.

Sepatutnya anda mesti menjadi seorang pendekar yang bijak menyusun langkah dan strategi. Seorang pahlawan yang berjuang bermati-matian demi mempertahankan kebenaran dan keadilan. Seorang negarawan yang sanggup berkorban demi maruah agama, bangsa, dan negara. Alangkah hebatnya langkah anda jika semangat jihad tersemat di dalam diri. Anda tidak akan gentar dengan cabaran yang mendatang. Anda tempuhinya sebagai seorang pahlawan yang gagah berani. Langkah anda mesti teratur dan tidak songsang. Maka anda mesti mempelajari dan memahami segala kemahiran ilmu, taktik dan strategi untuk berdepan dengan segala kemungkinan yang menunggu anda di hadapan. Anda harus berani menghadapi sebarang bentuk risiko. Anda harus tabah dan sabar. Anda harus memiliki semangat yang kental dan jiwa cekal. Anda mesti berjuang sehingga anda memperolehi apa yang anda impikan. Anda mesti jadi seorang pahlawan yang gagah perkasa dan bijak.

Kesanggupan dan keberanian anda untuk mempertahankan prinsip yang terdapat pada diri anda, akan memberi suntikan kehebatan dan keperkasaan yang luar biasa untuk anda menghadapi cabaran yang menunggu anda. Kata pepatah membujur lalu, melintang patah, biar putih tulang jangan putih mata. Anda mesti berani menegakkan kebenaran dan keadilan untuk kebaikan diri anda sendiri. Keberanian yang ada pada diri anda perlu dicurahkan pada paksi kebenaran dan keadilan. Berkatalah benar walaupun pahit. Berani kerana benar takut kerana salah. Mencurahkan segala keringat dan tenaga dalam mencari dan menuntut ilmu pengetahuan adalah sifat yang mulia dan terpuji. Allah akan memberi pahala yang berlipat ganda kepada orang-orang yang ikhlas dalam mendapatkan ilmu pengetahuan.

Kredit gambar : almrsal.com

Artikel ini dipetik daripada buku : Rahsia kejayaan dan kecemerlangan oleh Rahman dan Aishah

 

Apa yang pemuda Amerika ini lakukan sehingga mampu menguasai 25 bahasa???

Siapa pernah dengar seorang pemuda bernama Timothy Doner?

Beliau adalah seorang pemuda Amerika yang mampu menguasai sehingga 20 bahasa!

Orang yang mampu berbahasa seperti beliau diistilahkan sebagai Plyglots yang bererti seseorang yang mampu bertutur berbagai bahasa.



Apakah bahasa-bahasa yang telah dikuasai beliau itu?

Berdasarkan video youtubenya yang tersebar, beliau memaklumkan bahawa beliau mampu menguasai banyak bahasa antaranya :

PERANCIS

Bahasa Perancis adalah salah satu bahasa paling penting dari kelompok bahasa Roman setelah bahasa Spanyol dan bahasa Portugis. Bahasa Perancis merupakan bahasa yang paling banyak dituturkan ke-11 di dunia. Hingga tahun 1999, bahasa ini dituturkan oleh lebih dari 77 juta penduduk di dunia sebagai bahasa ibu dan oleh 128 juta jiwa lainnya sebagai bahasa kedua.

SEPANYOL

Bahasa Sepanyol merupakan salah satu bahasa yang berasal daripada Bahasa Latin. Bahasa ini digunakan oleh ramai orang di dunia pada masa kini. Hal ini merupakan sebahagian dari kesan-kesan penjelajahan dan penjajahan orang Sepanyol pada masa lampau. Mereka membina banyak negara baru dan juga memulakan kerajaan baru di negara-negara yang sudah lama wujud.

ITALIA

Bahasa Itali (Mengenai bunyi ini italiano (bantuan·maklumat) atau lingua italiana) adalah bahasa Romawi yang dituturkan oleh hampir 63 juta orang, terutamanya di negara Itali dan Switzerland yang mejadikan bahasa ini sebagai bahasa rasmi. Piawaian bahasa Itali dipengaruhi kuat oleh dialek Tuscan dan berada di antara bahasa Italo-Dalmatian dari Mezzogiorno (selatan Itali) dan bahasa Gallo-Itali dari bahagian utara Itali.

JERMAN

Bahasa Jerman adalah anggota bahasa Jermanik Barat yang dipakai sebagai bahasa pengantar terutama di kawasan Eropa Tengah. Bahasa ini adalah salah satu bahasa yang banyak dituturkan di Eropa dan pernah menjadi bahasa pengantar antarbangsa yang penting hingga awal abad ke-20. Meskipun sekarang menurun kepentingannya, bahasa ini masih luas dipelajari karena banyak literatur klasik dunia yang ditulis menggunakan bahasa ini.

ARAB

Ia adalah bahasa al-quran dan bahasa nabi kita Muhammad S.A.W

CINA

Bayangkan. Sudah bertahun-tahun kita hidup bersama masyarakat Cina tetapi, tak juga kita mampu menguasai bahasa mereka.

JEPUN

Bahasa Jepun terbahagi kepada dua bentuk iaitu Hyoujungo (標準語?), pertuturan baku, dan Kyoutsugo (共通語?), pertuturan umum. Hyoujungo ialah bentuk yang diajar di sekolah dan digunakan di televisyen dan segala perhubungan rasmi.

LATIN

Bahasa Latin ialah bahasa kuno yang jarang sekali digunakan dalam zaman moden ini kecuali sebagai bahasa pegawai-pegawai rasmi di Kota Vatican, iaitu sebuah negara terkecil di dunia. Namun demikian, oleh sebab pengaruh kerajaan Rom yang kuat pada zaman dahulu, bahasa ini mempunyai kesan yang mendalam di Eropah dan unsur-unsurnya masih boleh didapati dalam bahasa moden seperti bahasa Inggeris dan bahasa Perancis.

isiXhosa

Bahasa Xhosa (isiXhosa) ialah salah satu bahasa rasmi di Afrika Selatan dan merupakan anggota rumpun bahasa Niger-Kongo. Ianya digunakan oleh sekitar 6,5 juta jiwa di provinsi Tanjung Timur, Negara Bebas Oranye, Ciskei dan Transkei di Afrika Selatan dan juga diucapkan di Botswana dan Lesotho. Bahasa Xhosa berhubungan dekat dengan bahasa Zulu, siSwati dan Ndebele dan kurang lebih mirip dengan bahasa-bahasa itu.

Konsonan klik Xhosa mungkin diambil dari bahasa-bahasa Khoisan sebagai akibat interaksi yang panjang dan lama antara suku Xhosa dan Khoisan.

Sistem penulisan bahasa Xhosa yang menggunakan abjad Latin digunakan oleh misionaris Kristen selama awal abad ke-19. Karya cetakan pertama dalam bahasa Xhosa ialah buku tata bahasa yang diterbitkan pada 1834.

WOLOF (Gambia, Swahili, Ojibwe)

Bahasa Wolof merupakan sebuah bahasa kedua setelah bahasa Inggris dan bahasa Perancis di Senegal, Gambia, dan Mauritania. Bahasa ini umumnya dibicarai oleh penduduk Wolof. Mayoritas penuturnya merupakan dialek Wolof. Jumlah penuturnya hampir mencapai 3,3 juta jiwa.

YUNANI KUNO

Bahasa Yunani Kuno adalah bahasa yang dituturkan oleh orang Yunani Kuno dari abad ke-9 hingga 4 SM. Bahasa Yunani Kuno dan Latin adalah bahasa kuno terpenting (bahasa yang tak lama dituturkan) bagi penutur bahasa Inggris sekarang. Hal ini terjadi karena banyak kata Inggris yang berasal dari bahasa Yunani dan Latin.

PASHTO

Bahasa Pashto tergolong dalam rumpun bahasa Iran Tenggara dalam rumpun Indo-Iran yang bercabang dengan rumpun bahasa Indo-Eropah. Bahasa-bahasa lain dalam rumpun bahasa Iran Timur termasuk Sarikoli, Wakhi, Munji, dan Shughni.

Bahasa-bahasa Iran yang berkaitan dengan ketara termasuk Parsi, Kurdi, Balochi, Gilaki, ditutur di Timur Tengah, dan Ossetic, yang ditutur di Caucasus.


Selain daripada bahasa-bahasa yang telah disebutkan di atas, beliau juga amat fasih berbahasa Rusia, Persia, Hausa (cabang dari keluarga bahasa Afroasiatik), Italia, Indonesia, India, Ojibwe, Turki, Kurdi, Yiddish, Belanda, Croatia, Sepanyol, dan lain-lain.

Bagaimana beliau mempelajari semua ini?

Apa yang mengkagumkan, beliau kebanyakan bahasa-bahasa yang dikuasai tersebut, beliau hanya menggunakan beberapa cara sahaja seperti buku, internet, menonton filem dan mendengar muzik!
Beliau tidak menggunakan khidmat tutor atau menyertai mana-mana kursus pun.

Sejarah tentang Timothy Doner

Beliau memang telah lama mempunyai minat yang mendalam untuk mempelajari bahasa. Minat beliau tersebut bermula semenjak tahun 2009 apabila beliau telah selesai mempelajari asas bahasa Ibrani (Hebrew). Setelah beberapa tempoh, belaiu mempelajari bahasa Ibrani Moden pula.


Setelah itu, Tim mempunyai minat untuk mempelajari bahasa arab pula. Apa yang menginspirasikan beliau, dalam masa 4 hari, beliau suah hafal huruf-huruf arab. Pada minggu berikutnya pula, beliau sudah lancar membaca tulisan arab.

Setelah itu, beliau tidak cukup dengan dua atau tiga bahasa sahaja. Atas inisiatif sendiri, beliau belajar sendiri puluhan bahasa yang lain melalui buku-buku tatabahasa dan aplikasi bahasa pada iphonenya.

Semangat beliau makin hari makin kuat terutamanya setelah menonton channel Youtube yang menampilkan Richard Simcott yang fasih sehingga 16 bahasa.

Doner kini


Kini, selain fasih berbahasa Inggeris, Perancis, Mandarin Latin dan bahasa-bahasa yang telah disebutkan di atas, beliau juga amat fasih berbahasa Rusia, Persia, Hausa (cabang dari keluarga bahasa Afroasiatik), Italia, Indonesia, India, Ojibwe, Turki, Kurdi, Yiddish, Belanda, Croatia, Sepanyol, dan lain-lain.

Bagaimana beliau mampu menguasai semua bahasa tersebut dengan cepat?

Kata Timothy Doner :

‘’Saya menjadikan setiap bahasa tersebut seperti belajar mata pelajaran di sekolah’’
Maksudnya, beliau menyediakan waktu khusus dan konsisten untuk mempelajari bahasa-bahasa tersebut. Contohnya, untuk belajar bahasa Sepanyol, setiap hari beliau akan membaca buku-buku bahasa Sepanyol di perpustakaan university.

Sila tonton video tersebut untuk anda lihat sendiri bagaimana fasihnya beliau dalam berbagai bahasa!

Sumber gambar : Facebook Timothy Doner